AlleMed Ung logo‹ Tilbake til hovedsiden

ALLEMED-Caser

ALLEMED Ung
AlleMed Ung illustrasjon av ungdommer med ulik etnisitet, handicap og klesstil.
Last ned papirversjon

Hvordan bruke ALLEMED-Caser?

Her finner du korte historier om ungdommer som av forskjellige grunner ikke er med på fritidsaktiviteter.

Historiene er skrevet i samarbeid med ungdommer som har delt hva de mener kan stå i veien for barn og unges deltakelse. Til hver case følger det noen spørsmål som kan hjelpe dere på vei til å finne idéer til løsninger som kan få ALLE med hos dere.

ALLEMED-Casene kan brukes sammen med Kjøreplanen, eller som del av deres eget opplegg. Kjenner dere til barrierer som ikke står beskrevet her? Lag ditt eget kort!

Det er også en ALLEMED-case som heter “våre idéer” med noen spørsmål, som dere kan bruke når dere skal finne ut sammen hvordan kan vi få alle med på fritidsaktiviteter.

Turer og reiser

Illustrasjon: Gutt i fotballdrakt foran buss som kjører avgårde
Sitat tegn

Ut på tur... aldri sur. Martin ble ikke med på tur. Det ble bestemt at laget skulle dra på cup langt langt borte til en pris høyt høyt over hva Martins foreldre hadde råd til.

For å beskytte foreldrene valgte Martin å slutte i aktiviteten han elsker. Han synes det er flaut og trist at familien ikke har råd, men slapp heldigvis å vise det.

1. Synes dere turer og reiser er viktige?

2. Hva kan vi gjøre for at ikke turer og reiser blir for dyrt?

Oppleve utenforskap

Illustrasjon: Gruppe ungdommer i samtale, og person som ikke er  inkludert i samtalen
Sitat tegn

Maria så seg rundt, og følte seg rar. Alene. Ensom. Selv midt blant alle de andre. Utenfor. Maria tenkte på ting de andre ikke tenkte på, og var bekymret for ting de andre ikke så. På mange måter var hun redd for å bli avslørt, selv om hun ikke hadde gjort noe galt.

Bekymringer som kommer med fattigdom påvirker de av oss som vokser opp i det. Mange tar stort ansvar slik at foreldrene ikke skal få mer å bekymre seg for.

1. Hvordan kan bekymringer hjemme gjøre det vanskelig å bli med?

2. Hvordan kan vi bli flinkere til å spørre hverandre; hvordan har du det?

Betaling

Illustrasjon: Sint trener med utøver som er lei seg
Sitat tegn

“Har alle betalt?”, spurte treneren. Lucas så ned i gulvet. Han trodde aktiviteten var gratis. Hvis det koster penger kan han ikke være med - for det har ikke familien råd til. Han sa han hadde glemt noe i garderoben, men kom ikke tilbake.

Mange barn og unge vokser opp i familier med dårlig råd. Fattigdom i Norge handler ofte om at det er vanskelig å delta. Når det koster å bli med på en fritidsaktivitet, er det mange av oss som ikke kan være med.

1. Hvordan kan prisen for å bli med skape problemer?

2. Hva kan vi g jøre for at det ikke blir for dyrt å delta?

Utstyr og klær

Illustrasjon: Jenter med klær av merkevare ignorerer jente med ordinære klær
Sitat tegn

Alle har det! Sekk, sko, strømper, racket, bag og ikke minst genseren. «Jeg må ha det», sa Lise. «Alle har det!»

I alle fall føles det sånn. Det er ikke lett å føle at du er den eneste som ikke har det alle andre har. Men alle har det ikke, og må heller ikke ha det. Hvordan være den ene som ikke har råd til det alle andre har?

1. Er det viktig at alle har det samme utstyret og de samme klærne?

2. Hvordan kan presset for å ha “det riktige” gjøre det vanskelig å bli med?

Tilgjengelighet

Illustrasjon: Gutt i rullestol i bunn av trapper
Sitat tegn

“Vil du bli med?” spurte barna, men Mario ristet på hodet. Han tenkte på alle trappene som de andre barna ikke tenkte på.

Det er ikke alltid tilfeldig hvem som ikke blir med. Områdene vi beveger oss i, egne og andres holdninger kan gjøre at de av oss med funksjonsnedsettelser oftere faller utenfor. Hvordan kan vi bidra til at alle som vil kan være med?

1. Hvorfor tror dere at de av oss med funksjonsnedsettelser sjeldnere er med?

2. Finnes det noe vi kan gjøre for å få med fler?

Foreldre

Illustrasjon: Famile med utenlandsk opphav
Sitat tegn

“Husk å følg barna til aktivitet, møte på forestillingen, stå i kiosken og delta på dugnad!”. Foreldrene til Karim trekker på skuldrene. De visste ikke at det ville kreve så mye fra dem at sønnen går på teater.

Karim er eldst i søskenflokken. Resten av familien har lite kjennskap til fritidsaktiviteter og tilbud som ikke er knyttet til skolen.

1. Hva kan være vanskelig for foresatte når vi vil delta på fritidsaktiviteter?

2. Hva kan vi gjøre for at det som er vanskelig for foresatte, ikke g jør at noen havner utenfor?

Transport

Illustrasjon: Jente ser på klokken mens hun venter på bussen
Sitat tegn

Sykkel, båt, bil, buss, eller ta beina fatt?

Hana kommer seg frem, men ikke tilbake, fordi bussen slutter å gå før treningen er ferdig. Ikke alle foresatte kan kjøre til og fra fritidsaktiviteter, og veien til aktivitet kan være både lang, dyr og vanskelig.

1. Hvordan kan vi merke at noen ikke er med på grunn av transport?

2. Er det noe vi kan g jøre for at reisen blir enklere for fler?

Gruppesamtale

Vi har diskutert temaet:

Våre tanker:

Våre idéer

1. Hva skal til for å få alle barn og unge med i fritidsaktiviteter?

2. Hvilke tilbud trengs der jeg bor?

3. Hvilke løsninger og råd har vi til voksne som jobber med barn og unges fritid?

Illustrasjon: Linjer med lyspære ved siden
Ved å klikke «Godta» aksepterer du lagring av cookies/informasjonskapsler på denne enheten. Cookies blir brukt til å utbedre side navigering, og samle brukerstatistikk for nettsiden for å forbedre innhold og brukeropplevelse. Du kan selv administrere hva du samtykker til ved å klikke på Preferanser. Les vår Personvernerklæring for mer informasjon.